LOGO
Informacje ogólne [edytuj] Gra World of Warcraft została wydana 23 listopada 2004 roku w Ameryce Północnej, Australii i Nowej Zelandii na dwie platformy: PC i Macintosh. Sprzedaż gry po 24 godzinach wyniosła 240 tysięcy egzemplarzy. Mimo że w Korei Południowej premiera odbyła się 18 stycznia 2005 roku, grę można było już kupić w listopadzie 2004. Premiera europejska odbyła się 11 lutego 2005 roku, w sprzedaży dostępnych jest pięć wersji: angielska, francuska, hiszpańska, niemiecka oraz rosyjska. 2 marca 2005 w Chinach rozpoczęły się zapisy na beta testy tej gry, w ciągu godziny zarejestrowało się 100 000 osób.[1] W Chinach gra trafiła na półki 6 lipca 2005. World of Warcraft został uznany za najlepszą grę targów gier komputerowych E3 w 2003 roku.[2] Pierwszy dodatek do World of WarCraft pod tytułem World of Warcraft: The Burning Crusade został wydany 16 stycznia 2007. Dnia 3 sierpnia 2007 pojawiła się informacja o drugim dodatku World of Warcraft: Wrath of the Lich King, który ujrzał światło dzienne 13 listopada 2008 roku. W 2009 roku została potwierdzona informacja o trzecim dodatku do gry. World of Warcraft: Cataclysm ma ujrzeć światło dzienne w 2010 roku. Początki [edytuj] World of Warcraft na początku swego działania miał pewne problemy. Z jednej strony wynikało to z dużej liczby osób, które zakupiły grę, ale również z niestabilności działania serwerów. Firma Blizzard Entertainment zadecydowała o wstrzymaniu sprzedaży gry na pewien czas po rozpoczęciu gry. Następnie sprzedaż została dostosowana do liczby uruchomionych serwerów (nazywanych world lub realm – świat lub królestwo, domena). Ze względu na duży sukces marketingowy i wysoką ilość kopii gry zdarzało się, iż gracze zmuszeni byli do oczekiwania w kolejce do logowania do niektórych światów, aby nie było dużych lagów (opóźnień w transmisji danych)[1]. Po dodaniu większej liczby serwerów, kolejki stały się o wiele krótsze i wznowiono sprzedaż gry. Tym niemniej w niektórych lokalizacjach, takich jak Stormwind City czy Orgrimmar, gracze doświadczają problemów związanych z działaniem serwerów oraz sieci. Firma Blizzard wydała oświadczenie o podjęciu prób rozwiązania tych problemów[1]. Edycja kolekcjonerska [edytuj] Edycja kolekcjonerska gry World of Warcraft była dostępna w ograniczonej liczbie egzemplarzy, z których większość została wykupiona jeszcze przed oficjalną premierą. Obecnie wydanie to znaleźć można wyłącznie na aukcjach internetowych, gdzie osiąga często kwotę kilka razy wyższą od początkowej. Skład zestawu: specjalne pudełko, przypominające swoim wyglądem księgę, 200-stronicowy album "The Art of World of Warcraft" zawierający szkice, projekty koncepcyjne lokacji i inne, płyta DVD zawierająca intro gry World of Warcraft, intro i outro gry Warcraft III: The Frozen Throne, a także liczne trailery i materiały o powstawaniu tej produkcji, materiałowa mapa świata, gra World of Warcraft na 4 CD, gra World of Warcraft na 1 DVD, tzw. "Guest Pass Key", pozwalający na utworzenie bezpłatnego, 10-dniowego konta do testów, ścieżka dźwiękowa z gry i kilka utworów z Warcraft III: The Frozen Throne, własne zwierzątko w grze: Mini Diablo, Panda lub Zerg, instrukcja z podpisami twórców. Edycja zwykła [edytuj] Edycja zwykła jest pozbawiona większości dodatków obecnych w edycji kolekcjonerskiej. Jej europejska wersja różni się nieco od amerykańskiej. Skład zestawu: pudełko wielkości kasety VHS – w amerykańskiej wersji trochę większe, instrukcja, gra World od Warcraft na 4 CD, w wersji Game of the Year (z ang. gra roku) 5 CD, tzw. "Guest Pass Key", pozwalający na utworzenie bezpłatnego, 10-dniowego konta do testów. Uaktywnienie go wydłuża subskrypcję posiadacza gry o 6 dni. Założenia gry [edytuj] Grę rozpoczyna się wyborem rasy i klasy postaci, a także (pośrednio – poprzez rasę) frakcji. Nadaje się swej postaci wygląd oraz imię. Po stworzeniu postaci gracz znajduje się w strefie startowej (ang. Start Zone) na pierwszym poziomie rozwoju postaci. Celem gry jest osiągnięcie 60 (lub jeśli posiada się dodatek The Burning Crusade – 70, w dodatku Wrath of the Lich King – 80, a w dodatku The Cataclysm 85) poziomu, wykonywanie zadań zlecanych (tzw: Questów) przez bohaterów niezależnych, uzyskiwanie coraz wyższej reputacji w przeróżnych ugrupowaniach, zdobywanie jak najlepszego magicznego ekwipunku oraz bronienie honoru swojej frakcji na polach bitwy. Dodatkowo można też brać udział w przeróżnych zabawach (ang. Event) takich jak: Walentynki, Festiwale, Święta Bożego Narodzenia, Halloween, Brewfest czy też Festiwal Ognia (ang. Fire Festival) albo Świeto Księżyca - Pełni (Lunar Festival) Poziomy [edytuj] Zależność ilości wymaganych punktów doświadczenia od wysokości poziomu Gracz, posiadający podstawową wersję gry, może rozwinąć swoją postać do 60 poziomu, po zakupieniu dodatku The Burning Crusade – do 70, z dodatkiem Wrath of the Lich King do 80, natomiast z dodatkiem The Cataclysm aż do 85. Gracz stopniowo awansuje na coraz wyższe poziomy, przy czym nie ma możliwości powrotu do poziomów niższych. Aby wejść na kolejny poziom, należy zdobyć określoną ilość punktów doświadczenia (ang. experience points – EXP ), dla każdego poziomu inną. Punkty te można uzyskać na 4 sposoby – walka i pokonywanie potworów, wykonywanie zadań, odkrywanie nowych terytoriów oraz walka na battlegroundach. Co dwa poziomy doświadczenia (w The Burning Crusade od 61 poziomu co jeden poziom), postać gracza może nauczyć się kilku umiejętności lub rozwinąć już znane. W tym celu należy udać się do klasowego trenera i wpłacić mu pewną sumę pieniędzy. Środki płatnicze [edytuj] W grze jednostkami pieniężnymi są: sztuka miedzi (ang. copper), srebra (ang. silver) lub złota (ang. gold). 1 sztuka złota to 100 sztuk srebra, a 1 sztuka srebra to 100 sztuk miedzi. Istnieją również inne środki płatnicze na przykład : Punkty Honoru (ang. Honor Point) zdobywane za walkę z graczami normalnie i Punkty Arenowe (ang.Arena Points) na arenie (PvP), Badge of Justice lub Emblem of Heroism, Emblem of Valor, Emblem of Conquest, Emblem of Triumph i Emblem of Frost w dodatku Wrath of the Lich King – moneta służąca do wykupywania niektórych przedmiotów (nie wymienialna za złoto) oraz tak zwane "tokeny"(ang.token)za walkę z przeciwnymi graczami na polu bitwy. Zadania [edytuj] Wielu napotkanych bohaterów niezależnych (NPC) proponuje graczom różne zadania. Większość sprowadza się do pokonania kilku potworów tego samego rodzaju lub zdobycia łupu (ang. loot). Istnieje jednak wiele innych misji – eskortowanie, tworzenie części pancerza lub broni, zbieranie ziół, metali lub skór zwierzęcych, obrona ważnych postaci przed atakami przeciwników, czy po prostu zaniesienie wiadomości do innego NPC'a. Profesje [edytuj] Każda z postaci może nauczyć się dwóch profesji głównych (ang. primary) oraz wszystkich profesji pobocznych (ang. secondary). Profesje główne [edytuj] Profesje główne dzielą się na dwa rodzaje – produkcyjne (ang. production) oraz zbierania (ang. gathering). Profesje zbierania dają możliwość gromadzenia różnych materiałów takich jak rudy metalu, kamienie szlachetne itd., które są wykorzystywane przez profesje produkcyjne do wytwarzania przedmiotów – np. zbroi, broni i mikstur. Aby stworzyć przedmiot trzeba wcześniej zdobyć jego plany (ang. recipes). Plany znajdują się w zdobytych łupach lub można je uzyskać od trenera. Niektóre magiczne przedmioty są tak potężne, że wiedza potrzebna do ich wykonania znajduje się tylko w starożytnych grobowcach lub świątyniach. Profesje zbierania Górnictwo (ang. Mining), Zielarstwo (ang. Herbalism), Garbarstwo (ang. Skinning). Profesje produkcyjne Alchemia (ang. Alchemy), Kowalstwo (ang. Blacksmithing), Kuśnierstwo (ang. Leatherworking), Tkactwo/krawiectwo (ang. Tailoring), Inżynieria (ang. Engineering), Zaklinanie (ang. Enchanting), Jubilerstwo (ang. Jewelcrafting) Inskrypcje (ang. Inscription) Wiele postaci wybiera konkretne zestawy profesji – np. aby być kowalem potrzebne są głównie metale, które pochodzą z górnictwa. Wyjątkiem jest zaklinanie, które polega na uzyskiwaniu magicznych materiałów z już zaklętych przedmiotów oraz tkactwo, które wymaga tkanin uzyskiwanych z zabitych potworów. Często spotykane jest łączenie profesji, np. Garbarstwo i Kuśnierstwo (Skinning i Leatherworking), Zielarstwo i Alchemia (Herbalism i Alchemy) etc. gdyż wtedy sam zdobywasz i wytwarzasz przedmioty i nie musisz kupować ich od innych.
Strona Główna